
Om gezond te blijven, eet je dagelijks enkele porties groenten en fruit. Vergeet daarbij geen 80 g paddenstoelen, want deze zijn uiterst heilzaam en supergezond. De herfstgroente bij uitstek kreeg van de Universiteit van Korea de grootste onderscheiding in de categorie 'superfood'.
Superkrachten
Paddenstoelen worden al vlug over het hoofd gezien wanneer gesproken wordt over gezonde voeding. Jammer, want recente studies bewijzen nog maar eens dat de champignon over superkrachten beschikt. Ze horen naast het rijtje van de broccoli en blauwe besjes, die bovenaan het lijstje van supervoeding pronken.
Vitamines en mineralen
"Paddenstoelen verminderen het risico op hartinfarct en kanker", vertelt Dr. Sarah Schenker. "Ze bevatten practisch geen vetten, suikers en zouten, maar hebben voldoende vezels en nodige vitamine B's, net als grote hoeveelheden essentiële mineralen als ijzer en selenium. Deze laatste vind je niet veel in andere groenten en fruit, wel in champignons".
Calorie
Paddenstoelen bestaan voor 90 procent uit water en bevatten geen calorieën. Hierdoor zijn ze uiterst geschikt om tijdens koudere periodes in stoofschotels en eenpansgerechten te verwerken. Ze vullen de maag zonder extra kilootjes.
In het wild groeien meer dan 2.500 verschillende soorten; net daarom is het moeilijk om zelf nog champignons te gaan plukken, want tussen hen bestaan er heel wat giftige soorten, die nare gevolgen kunnen hebben. Het meeste onderzoek focust zich op de exotische soorten.
Exotische soorten
De 'shiitake' geeft een ware boost aan het immuunsysteem. Het helpt de bloeddruk te verlagen en reduceert de gevolgen van slechte vetten. De 'maitake' bestrijdt tumors, de boschampignon verdunt het bloed en werkt preventief tegen hartaanvallen.
Witte champignon
De bescheiden 'witte champignon' (Agaricus bisporus) draagt al even goede eigenschappen mee. Een handvol van deze supergroente bevat 12 keer meer anti-oxidanten dan andere groenten. Even gul aanwezig is L-Ergotioneine dat beschadigde cellen weet te herstellen. Ook werd vastgesteld dat de gewone champignon het risico op borstkanker kan verminderen.